Pages

Tuesday, December 16, 2008



PRESIDEN BUSH, KASUT DAN ANJING (2) - Kegerhanaan di senja kuasa


Kisah semalam terus menarik perhatian. Jadi, saya sertakan gambar berkaitan peristiwa yang semua telah sedia maklum. Begitulah, ucapan 'selamat tinggal' yang diberikan kepada Bush. Bagi orang Arab, melemparkan kasut kepada seseorang merupakan tanda penghinaan terhadap individu tersebut. Jika kita masih ingat, pada saat-saat kejatuhan Presiden Saddam Hussien, patung besar beliau turut dijatuhkan dan beberapa orang pemuda Iraq memukul kepala patung tersebut dengan menggunakan kasut. Mungkin itulah satu-satunya kenangan yang paling tidak dapat dilupakan oleh Presiden Amerika itu sepanjang hayatnya.






Monday, December 15, 2008

PRESIDEN BUSH, KASUT DAN ANJING
Bush ducks flying shoes flung by reporter
BAGHDAD — President Bush quickly ducked when a pair of shoes were hurled at him Sunday, but the protest showed it will be tougher to sidestep anger over the war here.
.
"This is a gift from the Iraqis. This is the farewell kiss, you dog," Muntadar al-Zeidi shouted in Arabic as he threw his shoe at Bush during a news conference with Iraqi Prime Minister Nouri al-Maliki. The shoe narrowly missed the president's head.
---------
Saya agak terperanjat dengan berita malam ini. Berita yang agak luar biasa. Seorang pemimpin politik yang sentiasa merasakan dirinya bertindak tepat dan betul akhirnya dihadiahkan campakkan sepasang kasut semasa lawatannya di Iraq. Satu mesej keras buat wakil wartawan Iraq bahawa apa yang diusahakan oleh Bush dan pentadbirannya di Iraq adalah satu kegagalan yang memalukan. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman http://www.usatoday.net/ atau http://news.bbc.co.uk/

Saturday, December 13, 2008

SEMESTER BARU, AZAM BARU DAN TAHUN BARU

Bermula minggu hadapan, 15 Disember-31 Disember, pendaftaran untuk semester ke-2 sesi 2008/2009 akan bermula. Ini bermakna saya akan meneruskan pengajian dalam semester yang ke-4. Walaupun di atas kertas, semester ke-4 ini lazimnya merupakan semester yang terakhir, tetapi ia bergantung kepada keadaan sama ada berjaya menyelesaikan kajian ilmiah ataupun sebaliknya. Jika itu yang berlaku, terpaksalah menyambung lagi pengajian untuk satu semester lagi bagi menyelesaikan kajian tersebut. Tambahan pula, banyak kesukaran yang perlu dihadapi untuk menulis kajian ilmiah dalam bidang sejarah, terutamanya dalam memperoleh sumber-sumber penulisan yang berkaitan dengan tajuk yang dipilih. Semestinya bagi memperoleh sumber yang dikehendaki, Arkib Negara Malaysia yang terletak di Jalan Duta wajib dikunjungi, ibarat sudah menjadi rumah kedua. Saya tidak nafikan, hampir 90% sumber kajian terdapat di sini. Sudah tentu, ia menuntut banyak pengorbanan - masa, tenaga, kewangan, juga hati dan perasaan turut 'terkorban' dalam perjuangan ini.

Selain itu, keputusan peperiksaan untuk semester 3 yang lalu turut dikeluarkan pada minggu hadapan. Harapan saya semoga keputusan tersebut lebih baik dari dua semester yang sebelumnya. Sekurang-kurangnya berbaloi jugak bila mengenangkan segala yang telah dilalui selama tiga semester ini. Kalau ada rezeki dan diizinkan Allah s.w.t., insyaallah bulan Ogos tahun 2009 boleh konvo, jika tidak, Ogos 2010. Tetapi, yang penting bagi saya buat masa ini ialah mencuba untuk menamatkan pengajian, tidak kira berapa lama tempoh masa yang digunakan. Mudah-mudahan kita semua sentiasa beroleh kejayaan dalam apa jua bidang yang diceburi. Juga, tahun baru 2009 bakal menjelma. Sudah pasti ada azam yang bakal dilafazkan kelak bagi menyahut cabaran tahun baru.

Sekian, jumpa lagi.....


Thursday, December 11, 2008

TERSUNGKUR DAN TERSINGKIR


Setelah kita dikejutkan dengan tragedi tanah runtuh, satu lagi tragedi melanda. Harapan yang menggunung berkecai. Kegagalan yang berterusan. Skuad bolasepak kita tersungkur pada perlawanan terakhir menentang Thailand 3-0 dalam Kejohanan Piala Suzuki yang sedang berlangsung di Thailand. Skuad bola sepak kita tersingkir dan harapan untuk melihat aksi mereka di peringkat separuh akhir (target asal peringkat akhir) tidak kesampaian. Mungkin kita terpaksa menunggu lagi selepas ini untuk mengecapi kejayaan gemilang skuad bola sepak negara.


Wednesday, December 10, 2008

DERHAKA KEPADA ALAM?
Baru-baru ini kita dikejutkan dengan berita kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa yang telah mengakibatkan kerosakan teruk dan juga mengorbankan empat orang penduduk di situ. Saya mengikuti dengan teliti dan sering mendapatkan maklumat terkini daripada media massa tentang tragedi tersebut. Jelas, sebagaimana yang diketahui umum, kejadian ini bukanlah yang pertama kali berlaku di tempat tersebut. Malahan, jika dilihat beberapa rentetan peristiwa kejadian tersebut, ia sebenarnya telah berlaku beberapa kali dan tidak kurang juga puluhan nyawa yang telah menjadi korban.

Kita ucapkan takziah kepada keluarga dan mangsa-mangsa yang terlibat dalam tragedi yang amat menyayat hati ini. Semoga mereka tabah meghadapi dugaan, apatah lagi dalam keadaan sekarang, walaupun cuti persekolahan ada beberapa minggu lagi, tetapi kejadian seperti ini sudah tentu merencatkan sedikit sebanyak perediaan mangsa untuk membuat persiapan bagi anak-anak mereka yang akan kembali ke sekolah.

Sesuatu yang dapat kita lihat di sebalik tragedi ini ialah sikap segelintir pihak yang mengambil kesempatan dengan memecah masuk kediaman-kediaman yang ditinggalkan oleh mangsa yang terlibat. Ini menambahkan lagi derita dan kepayahan mangsa-mangsa yang sudah kehilangan harta benda dan pada waktu yang sama terpaksa pula menghadapi masalah yang lain.

Saya amat berasa terharu dengan sikap yang ditunjukkan oleh salah seorang penghuni banglo yang terlibat dengan memberikan kebenaran agar sebahagian daripada kawasan rumahnya dirobohkan untuk memberi laluan kepada pembinaan jalan alternatif bagi membolehkan mangsa-mangsa lain berpindah dengan cepat dan dalam keadaan yang selamat. Mudah-mudahan pengorbanan dan budi baik individu tersebut akan diberi ganjaran oleh Allah s.w.t. Saya masih teringat-ingat kata beliau '...jika hendak dibandingkan kawasan rumah saya yang tidak seberapa ini dengan beribu-ribu manga yang terperangkap, apa yang saya lakukan ini tidaklah merupakan suatu sumbangan yang besar. Nyawa mangsa lain lebih utama dari kawasan rumah saya ini...'

Sehingga kini, operasi menyelamat masih diteruskan. Cuma, tragedi seperti ini juga telah mendedahkan kepada umum tentang sikap 'tidak apa' dan kurang peka terhadap aduan-aduan yang telah dikemukakan oleh penduduk terbabit sebelum ini kepada pihak berkuasa. Sebenarnya, tragedi ini memperlihatkan sikap sesetengah individu yang tidak mengambil iktibar dari peristiwa yang lalu. Kegiatan pembangunan di kawasan lereng bukit tidak sepatutnya dilaksanakan denga begitu rancak sehingga mengakibatkan kesan yang tidak kurang hebatnya. Walaupun ada garis panduan yang disediakan, tetapi bukan semuanya diikuti serta dipatuhi. Oleh yang demikian, peristiwa yang telah berlaku baru-baru ini dapat memberikan pengajaran buat semua pihak agar berhati-hati pada masa hadapan. Sesungguhnya sejarah merupakan guru yang terbaik.
Kota Warisan, Sepang.

Friday, November 28, 2008

Somchai isytihar darurat, Thailand di ambang rampasan kuasa

BANGKOK - Perdana Menteri Thailand, Somchai Wongsawat mengisytiharkan perintah darurat di dua buah lapangan terbang yang dikepung penunjuk perasaan semalam ketika khabar angin bertiup kencang mengenai kemungkinan rampasan kuasa.

Kerajaan Thailand yang sedang dibelenggu masalah, merayu kepada tentera supaya mengelak daripada mengadakan rampasan kuasa bagi menyelesaikan krisis politik semasa ekoran khabar angin mengenai campur tangan tentera.

Jurucakap kerajaan, Natthawut Saikua memberitahu media ketika sedang berlangsung mesyuarat Kabinet di bandar raya Chiang Mai, utara Thailand, bahawa kerajaan tidak berhasrat untuk memecat Panglima Tentera Anupong Paochinda.

“Saya keluar daripada mesyuarat Kabinet untuk membuat pengumuman yang penting ini. Tolong jangan adakan satu lagi rampasan kuasa,” katanya.

Sejak pagi semalam, terdapat laporan yang tidak disahkan bahawa kereta kebal dan tentera sedang dalam perjalanan ke ibu negara Thailand ini.

Pada Rabu lalu, Anupong berkata Somchai perlu membubarkan parlimen bagi menamatkan kekacauan setelah beribu-ribu penentang kerajaan menutup Lapangan Terbang Suvarnabhumi dan Don Muang.

Tuesday, November 25, 2008


Unesco Hands Over Certicate Signifying Melaka & Georgetown As World Heritage Sites

PARIS, Oct 8 (Bernama) -- The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (Unesco) on Tuesday handed over to Malaysia a certificate acknowledging the inscription of Melaka and Georgetown as World Heritage Sites.
Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, president of the Malaysian National Commission for Unesco, received the certificate on behalf of Malaysia from Unesco Director-General Koichiro Matsuura here."It is not an easy accomplishment, it involves a lot of hard work from all concerned, especially the (Unity, Culture, Arts and Heritage) Minister and Ministry. I'm pleased to accept the certificate on behalf of Malaysia," Hishammuddin said.Hishammuddin, who is Malaysia's Education Minister, is here to attend the ongoing meeting of the Unesco executive board of which he is a member.
In July, Unesco accorded recognition to Melaka and Georgetown as World Heritage Sites based on the lifestyle, history, architecture and varied cultures in these areas.World heritage sites are specific places like jungles, mountains, lakes, deserts, monuments, buildings, complexes or towns that have been nominated and recognised by the Unesco International World Heritage Programme managed by the Unesco World Heritage Committee.
The core areas encompass historical sites of Georgetown, including the Lebuh Acheh historical enclave, the Lebuh Acheh Malay Mosque, Jalan Mesjid Kapitan Kling Mosque, the Goddess of Mercy Temple, Sri Mariamman Temple, Khoo Kongsi, St Georges Church, Assumption Church, St Xaviers Institution, Convent Light Street, Little India, the museum and court building, the commercial area of Beach Street, Fort Cornwallis, Esplanade, City Hall, the clan jetties and the port areas.
In Melaka, the historical sites near St Pauls Hill, the 17th century Dutch Stadhuys buildings, Jonker Street with its Dutch-era buildings, Jalan Tukang Besi, Kampung Morten and Melaka River have been recognised as part of the world heritage site.
BERNAMA http://www.bernama.com/bernama/v3/news_lite.php?id=363144
ASSALAMUALAIKUM W.B.T. dan SALAM BLOG,

Sebagai anak jati negeri bumi Hang Tuah, saya amat berbangga dengan pengisytiharan Melaka dan juga Georgetown sebagai Tapak Warisan Dunia. Pengiktirafan yang diberikan oleh UNESCO ini amat bermakna dan meletakkan Melaka sebaris dengan kedudukan bandaraya lain di dunia yang turut memperoleh pengiktirafan yang sama. Tahniah buat warga bumi Hang Tuah. Jom jalan-jalan di Melaka. Kebetulan, saya akan pulang ke Melaka untuk beberapa hari pada minggu ini dan minggu hadapan. Sudah pasti, kesempatan ini akan digunakan untuk ronda-ronda di Melaka, jumpa kawan-kawan lama sambil makan cendol di Banda Hilir, betul-betul dekat dengan Bangunan Merah dan jam besar. Kalau boring, boleh menyusuri Sungai Melaka atau jalan-jalan di bandar Melaka, santai-santai di Jonker Street. Nak try makanan laut, jom pegi medan ikan bakar di Pernu atau di Merlimau. Pendek kata, semuanya ada di Melaka.

Ingin berhujung minggu di Melaka?


Satu idea yang baik. Tempat-tempat menarik di Melaka anda akan jumpai sebaik saja kenderaan anda melepasi plaza Tol Ayer Keroh, di kanan dan kiri jalan terdapat Ladang/Muzium Lebah, Zoo Melaka, Taman Botani, Kampung Buku, Taman Mini Malaysia, Taman Buaya, Dataran Sejarah dan Tasik, Gerai-Gerai Jualan Produk Tempatan (depan McD), Pentas Budaya, RnR yang ada 6 tower dari kerajaan silamHuh! tu belum jumpa trafik light yang pertama lagi tu, di MITC. Hotel dan rumah tumpangan sahaja pun dah berapa? Puteri Resort, Hotel Seri Malaysia, IRB ..dan ada lagi a few..
Bandar pelancongan lah katakan, memang semuanya ada...awal-awal lagi Negeri Melaka dah memberi anda pelbagai pilihan tempat-tempat menarik untuk dilawati. Itu belum ambil kira kawasan Tapak Warisan Dunia yang di iktiraf baru-baru ini oleh UNESCO.Melaka dan George Town. Sambung yang tadi, Sampai sahaja di Trafik light yang pertama, Ada "Taman Seribu Bunga" dekat dengan perkarangan Seri Negeri, iaitu Pejabat Datuk Mohd Ali Rustam. Memang 'CM' agresif promosi pelancongan dalam Negeri.
Di Trafik lights yang pertama tu jugak, bila toleh kanan, itulah kawasan MITC - Melaka International Trade Centre. Kat situ jugaklah 'alien' pernah datang, tapak karnival Jom Heboh dan macam-macam program dan pesta-pesta untuk menarik pelancong di jalankan.Tak Lama lagi, dekat Trafik Lights yang pertama tu jugak, akan ada pusat shopping produk tekstil, pakaian, Batik, macam di nilai. Orang Dari Selatan tak payah ke Nilai dah..Kat Trafik Light yang pertama lepas tol ayer keroh ni pun dah boleh dapat semuanya.
Nak Main bowling? Tak lama lagi ada pusat bowling bertaraf antrabangsa yang sedang dalam pembinaan. Untuk Pelajar-pelajar sekolah atau universiti tempatan, Lawatan ke Institut Bioteknologi Melaka di MITC tentu menarik.
Tunggu apa lagi, kalau ada peluang, berkunjunglah ke Melaka....Bandaraya Bersejarah Tapak Warisan Dunia.

Thursday, November 20, 2008


Seorang peguam senior meragukan apakah maknanya kontrak sosial; dan apakah ada kontrak sosial wujud di negara kita? Jadi kalau ramai antara kita, rakyat biasa, juga ragu-ragu tentang kontrak sosial , maka tidaklah menghairankan. Kita bukan sejarawan politik atau ilmuwan undang-undang. Walau bagaimana pun eloklah kita mengetahui sedikit tentang kontrak sosial ini dalam sejarah bangsa kita kerana ada cendekiawan pernah berkata:" kalau kita jahil sejarah; sejarah akan menghina kita." Bukankah sejarah bangsa kita sangat panjang dan jauh ke belakang di persekitaran Selat Melaka? Kalau kita tidak menyorotinya , sejarah baru yang sedang berkembang akan mengaburkan hala tuju dan jati diri kita kerana ramai pemimpin politik yang berkuasa sekarang adalah elit-elit politik yang celik kuasa tetapi buta sejarah ; yang celik sejarah pula boleh memutar belitkannya.
Kontrak sosial adalah falsafah tentang perhubungan antara yang memerintah dengan yang diperintah, dan kebebasan individu sebagai manusia untuk memenuhi potensinya dan mengucapkan keperibadiannya di bawah sesuatu kerajaan. Di sinilah letakknya martabat serta kemuliaan seseorang itu. Dalam Islam kewujudan, tugas dan tanggungjawab dan maruah manusia , dan peranan pemimpin, telah didakwah dan tarbiahkan dengan hebatnya sejak zaman kebangkitan Islam di Mekah dan Madinah 1400 tahun dahulu.Gagasan demokrasi yang menekankan kepentingan kemanusiaan berkembang di Itali sewaktu zaman Rennaisance (1350-1500); kemudian disuarakan pada abad 17 dan 18 di England oleh John Locke (1637-1704); dan di Perancis oleh Rousseau ( 1712-1778Locke berpendapat bahawa kerajaan yang sah hanya boleh dibentuk melalui kontrak antara rakyat dan negara. Rousseau menulis karyanya, The Social Contract, dan mengimpikan keharmonian antara masyarakat dan kerajaan tanpa paksaan, iaitu melalui perjanjian yang sukarela. Kedua-dua cendekiawan dan pemikir ini menentang pemerintahan yang autoritarian.Daripada fikiran-fikiran merekalah prinsip-prinsip pokok demokrasi boleh kita rumuskan (seperti kebebasan, persamaan, pemerintahan majoriti, dan kemerdekaan) yang telah memberi inspirasi kepada Revolusi Amerika pada abad ke-18.
Kontrak sosial tentang persetujuan perhubungan politik antara kelompok masyarakat, kaum dan golongan atasan dalam soal kehidupan bernegara memang pada hakikatnya berlaku dalam sejarah bangsa kita . Negeri-negeri Melayu yang beraja (Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Pahang, Johor, Kedah, Kelantan, Terengganu dan Perlis) tidak pernah dijajah oleh Inggeris. Negeri-negeri Melayu Bersekutu hanya bersetuju dinaungi dan dilindungi oleh Inggeris. Sebab itu apabila tiba perundingan menggantikan Malayan Union, diadakan perundingan tiga penjuru: pihak Inggeris, pihak Raja-Raja dan UMNO yang kemudian membentuk Parti Perikatan (Melayu-Cina-India) pada tahun 1954.Suruhanjaya Reid yang ditubuhkan kemudian (1955) telah ditugaskan menyediakan Perlembagaan Persekutuan . Suruhanjaya ini tentu mengambil kira pandangan dan perundingan pelbagai pihak sehingga terbentuknya Perlembagaan Persekutuan dengan perkara-perkara pokoknya: Kedudukan Raja-Raja, Hak Keistemewaan orang Melayu, Kedudukan Bahasa Melayu, dan Agama Islam sebagai agama negara . Maknanya kontrak sosial yang dimanifestasi melalui peruntukan-peruntukan pokok perlembagaan ini bukan hanya digubal dengan persetujuan antara kerajaan British dengan Parti Perikatan saja, tetapi juga dengan persetujuan pihak Raja-Raja.Persetujuan antara pemimpin politik Melayu-Cina-dan India , dengan pengikut masing-masing juga adalah satu kontrak sosial . Tentu telah dibincangkan antara Tunku Abdul Rahman dengan pemimpin2 Cina dan India tentang kedudukan agama Islam, kedudukan Raja-raja, Bahasa Melayu , hak-hak keistemewaan Melayu, dan juga hak kerakyatan penduduk bukan Melayu pada waktu itu. Inilah kontrak sosial namanya walaupun tidak disebut istilahnya secara eksplisit.
Sebenarnya ungkapan kontrak sosial itu tak perlu disebut-sebut atau dinafikan , tetapi oleh kerana ada yang menggap perlembagaan itu berat sebelah dan memihak kepada orang Melayu, maka ada pejuang Melayu berasa terpaksa menyebutnya bagi mengingatkan hakikat bahawa ada perundingan dan persetujuan antara pelbagai pihak dahulu sehingga wujud kompromi seperti yang terhasil dalam perlembagaan .Dalam wacana dan ucapan di sana sini keadaan menjadi semakin getir apabila istilah ketuanan Melayu dikeluarkan. Bukan seluruhnya orang Melayu bersetuju dengan "ketuanan Melayu' itu kerana ia memberi konotasi bahawa kaum laindianggap sebagai kelas bawah , kelas rendah atau pengekor. Selain itu orang Melayu atau siapa saja boleh bermartabat tuan kalau dia berkuasa, lebih berilmu, berharta, berwibawa dan lebih cemerlang bahasa, budaya, kreativiti dan akhlaknya. Jadi kontrak sosial ini tidak boleh ditafsirkan sebagai bertujuan orang Melayu lebih mulia daripada rakyat lain. Ia diwujudkan sebagai memberi pengakuan terhadap kenyataan sejarah dan kerajaan Melayu yang sudah bermula sejak abad 14 lagi di Melaka, dan majoriti penduduk adalah Melayu.Kalau orang Melayu yang lebih 60% penduduk negara masih pada takuk 20% pemilikan ekuiti, jumlah kelompok profesional dan pengurusannya lebih rendah daripada bukan Melayu, diam di lokasi desa yang serba kekurangan kemudahan modern, dan bahasa Melayu yang jadi asas serta identiti tamadun Melayu itu semakin tergelunsur ke bawah, tak ada makna kita bercakap tentang ketuanan Melayu. Jadi yang penting ialah mempertahankan kedaulatan Melayu berasaskan peruntukan perlembagaan yang telah dipersetujui oleh perintis-perintis kemerdekaan , dan melaksanakannya dengan penuh komitmen .
Kalau pemimpin Melayu yang berkuasa sendiri lalai, leka, curang atau menjadi kacang lupakan kulit , tidaklah aneh kalau orang lain menjadi kaduk naik junjung. Salah siapa?Perlembagaan negara juga jelas menyebut tentang bahasa-bahasa dan agama-agama lain tidak dilarang , dan boleh diamalkan oleh masyarakat Cina , India dan lain-lain. Hanya perlembagaan tidak memberikan hak-hak keistemewaan ,kedudukan utama bahasa , kedudukan rasmi agama kepada bukan Melayu sehingga selalu dibangkitkan. Apakah perkara-perkara ini menindas dan digunakan untuk memundurkan kehidupan bukan Melayu? Kiranya masalah-masalah seperti ini yang patut didialogkan secara bijaksana antara pemimpin bagi kesejahteraan bersama supaya antara kaum kehidupan dan nasibnya lebih berimbang, dan bebas merealisir potensi masing-masing. Lagipun peruntukan2 perlembagaan itu boleh menghiburkan hati saja kalau dasar dan pelaksanaannya tidak berhasil menterjemahkan semangat perlembagaan itu. Sebab itu kita memerlukan bukan sekadar pemimpin politik, tetapi negarawan yang bijak, dan memandang negara jauh ke depan ke dalam kehidupan manusianya.Kontrak sosial yang menghasilkan Perlembagaan Persekutuan dengan peruntukan-peruntukan yang ada telah menjadi pokok rimbun yang berbatang tegap serta dahan yang kuat untuk semua bangsa bernaung di bawahnya. Kalau kita hendak mentafsirkannya sebagai menindas sesuatu kaum memang boleh disiapkan retoriknya. Kalau kita hendak mentafsirkannya sebagai hak ketuanan Melayu , boleh juga disediakan retoriknya. Tetapi apa gunanya kalau yang berasa tertindas masih berada dalam ruang bebas untuk meneruskan kejayaan hidupnya; dan yang berasa dirinya tuan masih terlunta-lunta untuk setaraf dengan orang lain. Ujian kebijaksanaanpolitik akhirnya terletak sejauh mana pemimpin-pemimpin politik berjaya merapatkan jurang emosi, budaya dan ekonomi antara Bumiputera-Cina-India. Selagi itu belum berhasil semua kita masih gagal. Kita gagal sebagai satu bangsa.

Monday, November 17, 2008


Bersua lagi....,

Sudah agak lama tak berkesempatan untuk update blog. Dalam perancangan, ada artikel dan isu-isu yang nak dikongsi bersama. Dah lama bersarang dalam kepala tapi tiada lagi kesempatan untuk berbicara. Banyak perkembangan baru berlaku, juga pengalaman-pengalaman yang telah dilalui beberapa waktu berlalu. Apakan daya, masa belum mengizinkan. Buat rakan-rakan blogger, selamat meneruskan perjuangan. Hidup ada pasang surutnya, ada ketikanya kita berasa dikelilingi ramai, tapi tak kurang juga terasa seperti bersendirian. Ada ruang masa yang panjang sehingga kadang-kadang kita tak tahu apa yang hendak dilakukan, juga sebaliknya. Memang benar kata Nabi, rebutlah masa lapang sebelum datang masa sibuk. Ok lah, sampai jumpa lagi.... wassalam.


PPSPS, UKM Bangi.

Thursday, November 13, 2008

Thursday, November 6, 2008

UCAPAN DARI LIDAH NEGARAWAN
(http://www.bahazain.blogspot.com)

Tengah hari tadi saya mengikuti ucapan McCaine di CNN setelah beliau ternyata tewas dalam persaingan menuju ke Rumah Putih di Washington. Dengan nada suara yang jelas, teratur dan lancar beliau mengucapkan tahniah kepada lawannya, Obama, dan menawarkan apa jua kerjasama yang diperlukan bagi memperkuat Amerika . Sesuai dengan visinya sebagai patriot bangsa, dan pengalamannya sebagai tawanan perang di Vietnam, dia tahu bila untuk berlawan dan bila untuk menerima kekalahan.

Ucapannya sangat cantik ungkapan bahasa Inggerisnya, tak menampakkan rasa dendam serta benci, dan sebagai gentleman menerima kekalahan dengan semangat demokrasi yang rasional dan matang. Dia memperlihatkan watak dan peribadi seorang patriot dan negarawan yang besar: menggunakan ekspresi bahasa ibundanya yang sangat kreatif , bermurah hati dengan tahniah dan harapan kepada pesaing politik, dan terus kuat menyeru penyokongnya supaya berganding bahu memperjuangkan negara walaupun dia gagal .

Ucapannya menyentuh hati musuh dan kawan, pengundi dan pengkritiknya; dan dia kalah dengan penuh kehormatan sesuai dengan statusnya sebagai seorang tokoh politik nasional. Walaupun dia tidak sampai ke Rumah Putih, tetapi dia telah menguji dengan gigihnya mutu kepemimpinan Obama supaya benar-benar berwibawa dan bijak untuk menjadi pemimpin jutaan rakyat. McCain kalah, tetapi dia tetap tidak hilang akal, budi bahasa, maruah dan hemahnya.

Bilakah agaknya kita akan memiliki seorang tokoh politik yang patriotik, ekspresif dalam lidah bangsanya, bermoral, dan berhemah tinggi?

Tuesday, November 4, 2008

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Sebuah artikel yang digarap dalam akhbar Utusan Malaysia hari ini (4/11/08) amat menarik perhatian untuk dibaca dan wajar direnungi dengan sedalam-dalamnya. Oleh itu, saya petik kembali rencana tersebut untuk tatapan semua.

Rintihan bahasa Melayu

SUDAH 51 tahun bahasa Melayu menjadi bahasa kebangsaan Malaysia. Dalam tempoh itu berbagai perubahan berlaku di dalam sistem pelajaran dan pentadbiran bertujuan mendaulatkan bahasa kebangsaan. Rakyat berbilang kaum fasih berbahasa kebangsaan. Sistem pentadbiran kerajaan berjalan lancar tanpa gangguan serius.
Namun tidak dapat dinafikan wujudnya beberapa kelemahan berpunca dari transisi bahasa Inggeris ke bahasa Melayu. Tetapi ia bukanlah sesuatu yang boleh membantut kelicinan pentadbiran dan pembangunan negara. Sebagai contoh ratusan ribu kalaupun tidak jutaan pelajar Malaysia yang berjaya melanjutkan pelajaran ke luar negara dan mendapat kejayaan cemerlang.
Sebagai sebuah bekas jajahan British, ramai rakyat negara ini khususnya golongan lama yang besar di zaman penjajahan berasa satu macam nostalgia terhadap bahasa Inggeris. Lantaran itu seringkali kedengaran rintihan tentang merudumnya taraf bahasa Inggeris di kalangan generasi muda termasuk pegawai-pegawai kerajaan. Ini tidak dapat dinafikan.
Tetapi dalam banyak hal ia dibesar-besarkan oleh berbagai pihak dengan berbagai sebab tertentu. Antaranya oleh orang Melayu sendiri. Setiap hari akhbar-akhbar dipenuhi dengan rintihan dan tangisan tentang betapa lemahnya bahasa Inggeris khususnya di kalangan pegawai dan pelajar Melayu.
Tetapi tidak ada orang Melayu yang tidak mahu pandai dalam bahasa Inggeris. Cuma sistem pembelajaran sahaja yang kurang berkesan. Malahan orang Melayu menerima hakikat bahawa bahasa Inggeris adalah bahasa kedua negara. Kalau sistem lemah ia perlu dikaji semula. Namun martabat bahasa kebangsaan tetap dipelihara.
Perkembangan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan boleh disamakan dengan konsep mobiliti yang pernah penulis pelajari lebih 30 tahun lalu. Umpamanya anak seorang penoreh getah memasuki universiti, apabila tamat belajar dan bekerja, cara hidup dan pemikirannya berubah. Sudah pandai makan bersudu dan paling penting sudah ada tandas di dalam rumah tidak seperti ketika kecil-kecil di kampung.
Perbezaan ini semakin ketara apabila anak orang kampung ini berkahwin dan mendapat anak. Anak-anak yang dilahirkan di bandar-bandar sudah tidak mahu makan belacan dan tempoyak kerana busuk. Mereka juga lebih senang bercakap bahasa Inggeris sesama sendiri meskipun kadang-kala tak ubah macam rojak atau pasembur Pulau Pinang.
Ketika bahasa Thai, Indonesia dan Tagalog digunakan dengan menyeluruh di dalam dan luar negara, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan semakin dipersoalkan. Agak kaget apabila melihat sekumpulan belia Indonesia keturunan China bercakap bahasa Indonesia sesama sendiri di sebuah pasar raya di Los Angeles, baru-baru ini.

Akhbar Melayu

Berdasarkan kepada loghat Amerika yang tebal (ketika bercakap dengan juruwang di kaunter) penulis rasa mereka bukannya lahir di Indonesia. Kemungkinan juga mereka datang ke Amerika ketika masih kecil. Tetapi apa yang menarik meskipun dilahirkan di Amerika mereka masih berbahasa Indonesia sesama mereka. Tiba-tiba sahaja penulis rasa rindu dengan Lagu Ayah dan Ibu nyanyian Allahyarham Sudirman.
Seperti mana anak kampung yang lebih selesa makan dengan sudu (baik juga untuk kesihatan), kecintaan orang-orang Melayu terhadap bahasa kebangsaan nampaknya semakin tipis. Ini jelas kalau dikaji dari jumlah akhbar-akhbar Melayu yang dijual setiap hari. Ini adalah andaian yang paling mudah.
Penulis amat terkejut apabila membaca satu rencana di akhbar ini beberapa hari lalu yang jumlah jualan harian setiap akhbar utama Melayu hanya kira-kira 200,000 naskhah. Ini sesuatu yang tidak dapat dipercayai dibandingkan dengan jumlah orang Melayu yang dianggarkan kira-kira 16 juta dari 26 juta penduduk. Kalaulah sepuluh peratus orang Melayu membeli akhbar-akhbar Melayu sudah pasti jumlah akhbar-akhbar yang dijual melebihi 1.5 juta sehari. Ini satu fenomena yang amat malang. Pejuang-pejuang Melayu di zaman menuntut kemerdekaan bermati-matian berjuang untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi. Sehingga ia diterima dan termaktub di dalam perlembagaan negara dan dasar pelajaran kebangsaan.
Ekoran itu penulis sekali lagi ingin menekankan betapa pentingnya matapelajaran sejarah diajar di sekolah-sekolah dari peringkat rendah dalam apa sahaja aliran (sains atau sastera) hingga ke peringkat universiti. Selain daripada itu matapelajaran politik dan sistem pemerintahan hendaklah dijadikan matapelajaran wajib kepada pelajar-pelajar menengah tinggi dan universiti.
Bahasa khususnya bahasa kebangsaan bukanlah sesuatu yang hanya cantik untuk dijadikan hiasan sebaliknya dipraktikkan. Ia adalah identiti sesebuah negara. Setiap negara di dunia mempunyai bahasa kebangsaannya sendiri dan bahasa ini digunakan seluas-luasnya baik di sekolah, universiti atau pentadbiran seharian. Masalah tidak akan selesai sekadar mencampuradukkan satu dua mata pelajaran di dalam bahasa asing.
Dalam konteks Malaysia isu pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris masih diperdebatkan. Ada di kalangan orang Melayu sendiri khususnya di bandar-bandar yang mahukan kedua-dua matapelajaran ini terus diajar di dalam bahasa Inggeris. Pokoknya setiap dasar hendaklah memenuhi kehendak majoriti dan berfaedah kepada negara. Paling penting setiap pelajar hendaklah berlumba di atas padang yang sama rata.
Mungkin benar juga kata pepatah Melayu "Lain padang lain belalang". Begitu juga dengan cita rasa generasi baru termasuk orang-orang Melayu sendiri yang dibesarkan dalam suasana mewah hasil perjuangan orang-orang terdahulu. Nampaknya sistem pelajaran yang dikatakan tempang ini berjaya membuka minda dan membolehkan rakyat berfikir dengan lebih kritikal.
Lalu penulis terfikir panjang kenapa Allahyarham Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak dan pemimpin-pemimpin terdahulu memilih bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara dan tidak bahasa Inggeris umpamanya. Sedangkan sebelum merdeka bahasa Inggeris adalah bahasa rasmi. Bukankah lebih mudah terus menerus menggunakan bahasa Inggeris. Paling menarik mereka adalah berlatarbelakangkan sistem pelajaran Inggeris.

Monday, November 3, 2008




Obama hampir capai impian ke White House

WASHINGTON 2 Nov. - Selepas bertarung selama 21 bulan, Barack Obama semakin menghampiri impiannya untuk menjadi presiden kulit hitam pertama Amerika Syarikat (AS).

Pada 10 Februari 2007, Senator Illinois itu yang tidak begitu dikenali, berdiri di hadapan sebuah bangunan kerajaan dalam cuaca sejuk, sambil menggesa ribuan penyokongnya menyertai 'pertarungannya' untuk ke White House.

"Sekiranya anda menyertai saya dalam pertarungan ini, sekiranya anda merasai takdir dan nampak apa yang saya lihat, masa depan yang tidak ada penghujungnya ... jika anda merasai apa yang saya rasa, masa kini menyedarkan kita dari tidur kita dan membaluti perasaan takut kita ...maka saya bersedia untuk bersaing," kata Obama.

Kini, tinjauan pendapat yang diadakan di seluruh negara menunjukkan, beliau akan mengatasi pencabarnya daripada Parti Republikan, John McCain pada pemilihan Presiden Amerika Syarikat pada Selasa ini.

Friday, October 31, 2008

Berjumpa lagi....,

Kontrak persefahaman

John Locke, Thomas Hobbes dan Jean Jaque Rousseau merupakan antara pelopor teori kontrak sosial dalam tradisi pemikiran politik Barat. Walaupun tidak lebih daripada satu fiksyen sejarah, teori kontrak sosial menjadi asas falsafah kepada pembentukan masyarakat dan negara moden.

Kekuatan teori ini terletak pada andaian bahawa wujud satu persefahaman antara individu dalam masyarakat untuk hidup bersama secara aman dan menghormati hak masing-masing.

Mutakhir ini, kontrak sosial merupakan topik yang semakin hangat diperdebatkan di Malaysia. Baru-baru ini, Majlis Raja-Raja mengeluarkan kenyataan khusus mengingatkan rakyat agar tidak mempersoalkan kontrak sosial.

Kontrak sosial yang dimaksudkan merujuk kepada kompromi politik yang dicapai oleh pemimpin-pemimpin kaum di Malaysia ketika negara mencapai kemerdekaan lima dekad yang lalu. 'Kontrak' ini merangkumi persetujuan mengenai hak-hak keistimewaan Melayu, kedudukan Raja-Raja Melayu, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, Islam sebagai Agama Persekutuan dan hak-hak yang sah bagi kaum-kaum bukan Melayu, termasuklah hak kerakyatan yang merangkumi hak-hak politik, ekonomi, budaya dan agama.

Kontrak sosial Malaysia ini sama saja tujuannya dengan kontrak sosial Barat. Ia menyediakan asas falsafah kepada pembentukan sebuah masyarakat dan negara yang aman. Namun, kontrak sosial Malaysia berbeza dengan kontrak sosial Barat dalam dua aspek utama.

Pertama, ia bukanlah satu fiksyen sejarah. Persetujuan ini benar-benar dicapai oleh pemimpin-pemimpin kaum di Malaysia sebelum merdeka dan terma-termanya termaktub dengan jelas dalam Perlembagaan Persekutuan.

Kedua, kontrak sosial Malaysia tidak menyempitkan ruang lingkup konsep kepada hak individu semata-mata. Ia sebaliknya mengiktiraf konsep hak yang turut merangkumi hak-hak kaum. Malah, hak-hak kaum menjadi asas kepada kontrak sosial Malaysia.

Pengkritik kontrak sosial Malaysia menolak konsep hak berasaskan kaum. Bagi mereka pengiktirafan terhadap hak kaum, lebih-lebih lagi hak keistimewaan bagi satu kaum sahaja, merupakan satu langkah ke belakang dalam proses pembentukan negara demokrasi tulen.

Dalam sebuah negara demokrasi, mereka berhujah, tidak ada hak yang lebih tinggi daripada hak individu dan semua individu harus dilayan secara sama rata.

Bapa Kemerdekaan Tunku Abdul Rahman bersama Tun Abdul Razak, Tun Tan Cheng Lock dan Tun Sambanthan yang terlibat secara langsung dalam pembikinan kontrak sosial adalah para demokrat tulen. Tetapi mereka berhadapan dengan hakikat politik masyarakat majmuk Malaysia pasca merdeka yang tidak memungkinkan idealisme demokrasi, dengan konsep hak dan kebebasannya yang muluk-muluk, dijelmakan secara total.

Ketika perbezaan ras dan agama masih menebal, mereka mengambil tindakan pragmatik dengan menjadikan pemeliharaan hak-hak kaum, bukannya hak-hak individu semata-mata, sebagai asas persefahaman antara masyarakat berbilang kaum di negara ini.

Pragmatik

Tindakan pragmatik ini dibuktikan dengan penolakan mereka terhadap saranan-saranan 'ideal' Suruhanjaya Reid yang menetapkan had 15 tahun perlindungan Perlembagaan terhadap hak keistimewaan Melayu (selepas pembentukan Malaysia pada tahun 1963, hak keistimewaan ini turut diberikan kepada kaum pribumi Sabah dan Sarawak).

Atas semangat kompromi politik antara kaum, pemimpin-pemimpin kaum tetap dengan pendirian asal mereka mengenai hak-hak keistimewaan Melayu, hak-hak yang sah bagi kaum-kaum lain, kedudukan Raja-Raja Melayu, Islam sebagai Agama Persekutuan dan bahasa Melayu sebagai satu-satunya bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan.

Dengan penegasan ini, kontrak sosial Malaysia berjaya disepakati oleh mereka. Kontrak ini telah memberikan hak yang baru kepada masyarakat bukan pribumi. Yang dimaksudkan dengan 'hak baru' ini ialah hak kerakyatan yang terangkum segala hak-hak politik, ekonomi, budaya dan agama.

Hak kerakyatan ini merupakan satu hak yang tidak ada tolok bandingnya. Dengan sekelip mata, masyarakat yang dahulunya tiada apa-apa hak di Tanah Melayu, mempunyai hak-hak asasi sebagai rakyat dalam sebuah negara yang merdeka.

Dengan menerima konsep kerakyatan yang sama bagi semua rakyat tanpa mengira bangsa dan agama, kontrak sosial tidak mengkelaskan mana-mana kaum sebagai rakyat 'kelas pertama' atau 'kelas kedua.'

Bagi kaum Melayu pula, mereka diberi jaminan bahawa hak-hak yang telah mereka nikmati selama ini, seperti yang termaktub dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan dan perjanjian-perjanjian antara Raja-Raja Melayu dengan penjajah Inggeris sebelumnya, tidak akan terjejas dengan pemberian hak-hak baru kepada kaum bukan Melayu. Dengan erti kata lain, status quo kaum Melayu sebagai masyarakat pribumi di negara ini akan terus terpelihara.

Tunku Abdul Rahman menyimpulkan formula kompromi politik antara kaum yang menjadi asas kepada kontrak sosial Malaysia dalam ucapannya di Majlis Perwakilan Persekutuan dalam bulan Julai 1957 seperti berikut:

"Satu formula telah dipersetujui di mana dalam mempertimbangkan hak-hak pelbagai orang di negara ini, tiada cubaan harus dibuat untuk mengurangkan hak- hak yang telah mereka nikmati pada masa lalu. Hasilnya, anda dapati termaktub dalam Perlembagaan hak-hak pelbagai orang yang telah mereka nikmati pada masa lalu dan hak-hak baru, yang sebenarnya diberikan kepada orang-orang baru yang menjadi niat kita untuk memenangi hati mereka dan merangkul mereka ke dalam Bangsa Malaya. Saya merujuk kepada hak-hak kerakyatan. Ia merupakan satu hak yang telah menimbulkan kebimbangan yang besar di kalangan orang Melayu. Walau bagaimanapun, oleh kerana hasrat mereka untuk menjadikan Tanah Melayu sebagai negara yang merdeka, mereka bersedia untuk memberikan hak tersebut kepada orang-orang baru."

Dalam konteks ini, kontrak sosial Malaysia merupakan persefahaman yang bersifat 'win-win'. Mempertahankan kontrak sosial bukan bermaksud mempertahankan hak kaum Melayu/bumiputera sahaja, tetapi juga hak kaum-kaum bukan Melayu sepertimana yang termaktub dalam Perlembagaan.

Memahami kontrak sosial dalam semangatnya yang benar tentu sekali memberi kekuatan kepada masyarakat pelbagai kaum untuk memperkukuhkan perpaduan.

Lebih penting lagi, kontrak sosial berasaskan persefahaman kaum ini merupakan idea asas pembentukan negara Malaysia merdeka. Terma-termanya bukanlah sesuatu yang boleh dirungkai sesuka hati. Merungkai kontrak sosial tentunya akan membuka semula pandora's box debat hubungan kaum dan pembentukan negara yang merupakan satu langkah ke belakang.

(Sumber : Utusan Malaysia, 31 Oktober 2008)

Thursday, October 30, 2008


SYDNEY OPERA HOUSE



Assalamualaikum dan salam sejahtera,


Papan tanda jalan mesti guna bahasa kebangsaan

KUALA LUMPUR 29 Okt. - Papan tanda jalan mestilah menggunakan bahasa kebangsaan dan ditulis dalam tulisan rumi, kata Timbalan Ketua Pengarah, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kamarul Zaman Shaharudin.
Menurut beliau, berdasarkan Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan, bahasa Melayu dan bahasa kebangsaan hendaklah digunakan bagi maksud rasmi.
''Dalam konteks papan tanda jalan, DBP berpendirian bahawa apa-apa yang berkaitan dengannya adalah di bawah maksud rasmi, oleh itu ia hendaklah menggunakan bahasa kebangsaan,'' katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.
Beliau mengulas keputusan kerajaan negeri Pulau Pinang yang meluluskan permohonan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) untuk memasang papan tanda nama jalan raya dalam pelbagai bahasa bagi kawasan tapak warisan di Georgetown.
Menurut Kamarul Zaman, berdasarkan Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967, bahasa kebangsaan hendaklah digunakan bagi maksud rasmi kecuali bagi perkara yang tertakluk kepada perlindungan yang terkandung dalam Perkara 152 (1) Perlembagaan.
Beliau memberitahu, bagi dokumen rasmi termasuk risalah promosi pelancongan yang dikeluarkan oleh kerajaan, ia juga hendaklah menggunakan bahasa Melayu.
Begitupun jelas beliau, ia boleh diterjemah dalam bahasa lain bagi maksud yang difikirkan perlu untuk kepentingan awam seperti yang dibenarkan oleh Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967.
''Penggunaan bahasa kebangsaan akan menyerlahkan identiti dan jati diri dalam mengekalkan warisan budaya kebangsaan serta mempromosikan bahasa kebangsaan kepada pelancong asing,'' katanya.
Sehubungan itu, beliau menyeru semua pihak menyokong DBP dalam usaha memperkasakan bahasa kebangsaan dan merujuk DBP dalam hal berkaitan bahasa kebangsaan selaras dengan tujuan penubuhan DBP di bawah Akta Dewan Bahasa dan Pustaka 1959 (Akta 213).

Friday, October 24, 2008

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Bersua lagi. Satu perkara yang tidak kurangnya menarik perhatian semua sejak akhir-akhir ini ialah isu gejala sosial iaitu 'pengkid'. Justeru, respon yang diberikan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan wajar menjadi renungan kita bersama.


Majlis Fatwa putuskan pengkid haram


KOTA BHARU 23 Okt. – Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan hari ini mengharamkan perbuatan perempuan yang membuat penampilan seperti lelaki atau dikenali sebagai ‘pengkid’.

Pengerusinya, Prof. Datuk Dr. Abdul Shukor Husin berkata, fatwa ini dikeluarkan setelah melihat gejala itu di kalangan remaja perempuan Islam semakin membimbangkan.

Katanya, bukan sahaja gerak laku, berpakaian, penampilan, percakapan dan rupa seolah-olah lelaki, malah mereka tidak berminat kepada lelaki tetapi berminat kepada kaum sejenis.

‘‘Maka kita berpendapat pekara ini perlu disekat dan dari segi hukumnya adalah haram.

‘‘Ia melanggar tabii serta fitrah dan dalam Islam jelas tidak boleh,” katanya kepada pemberita selepas muzakarah kali ke-83 di sini hari ini. Hadir sama, Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad.

Fatwa itu adalah di antara beberapa keputusan yang dicapai pada muzakarah jawatankuasa fatwa selama dua hari yang berakhir hari ini.

Banyak pihak termasuk Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) baru-baru ini menyatakan kebimbangan dengan gejala tersebut kerana ia turut menular di kalangan pelajar.

(UTUSAN MALAYSIA, 24 OKTOBER 2008)
Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Bersua lagi.....

SEBAB 1 : Memiliki blog adalah PERCUMA

Walaupun ini alasan yang mungkin dangkal, tetapi benar. Jika anda sudah melayari internet, maka harga untuk memiliki sebuah blog adalah percuma. Anda boleh memiliki satu, dua, tiga atau sepuluh blog dan semuanya boleh anda miliki tanpa bayaran satu sen pun.

Masih tidak percaya? Cuma layari blogger.com (http://www.blogger.com) . Masih runsing tentang rekabentuk? Di blogskins.com (http://www.blogskins.com) , banyak disediakan rekabentuk laman blog secara percuma. Perlukan ruangan penyimpanan 'file' ? Simpan sahaja di tripod.com (http://www.tripod.com) di mana kesemua fail anda boleh ditempatkan. Jika inginkan blog lebih interaktif, masukkan 'guest book' (http://www.signmyguestbook.com) atau sebarang komentar, layari sahaja (http://www.haloscan.com).

Begitulah serba ringkas bagaimana anda boleh membina blog dengan mudah dan menarik. Paling tidak, sudah ada 'basic' untuk membina blog. Kalau nak lebih 'advance', ilmu membina blog yang lebih menarik dan 'mengancam' boleh diperoleh kemudian, slow-slow brader......

(bersambung....)

Thursday, October 23, 2008

8 SEBAB ANDA PERLU MEMILIKI BLOG

(p/s : Thanks UMMI MUJAHIDAH)

MEMILIKI BLOG SENDIRI BUKANLAH SESUATU YANG MENYUKARKAN. IA MUDAH, RINGKAS DAN TIDAK MENGAMBIL MASA YANG LAMA UNTUK MENYIAPKAN SEBUAH BLOG. APA YANG PENTING, KEAZAMAN DAN KESUNGGUHAN. DEWASA INI BLOG SUDAH MENJADI SUATU FENOMENA. PERGILAH KE MANA-MANA SAHAJA, PASTI AKAN ADA INDIVIDU YANG BERBICARA MENGENAI BLOG. JUSTERU, ANDA BOLEH MENGIKUTI JEJAK LANGKAH UNTUK MEMILIKI SEBUAH BLOG. TIDAK SUKAR SEPERTI YANG DIJANGKA. BLOG MENJADI WADAH MENYALURKAN BUAH FIKIRAN DAN JUGA BERKONGSI ILMU.

OLEH ITU, TERDAPAT LAPAN SEBAB MENGAPA ANDA PERLU MEMILIKI BLOG dan akan saya jelaskan satu demi satu.

SEBAB 1 : Memiliki blog adalah PERCUMA

SEBAB 2 : Memiliki blog adalah MUDAH

SEBAB 3 : Blog sesuai untuk SESIAPA SAHAJA

SEBAB 4 : Blog memberikan anda ‘SENSE OF PURPOSE’

SEBAB 5 : Memiliki blog melatih kemampuan kita BERFIKIR

SEBAB 6 : Blog membebaskan anda untuk BEREKSPRESI

SEBAB 7 : Komuniti ‘BLOGGER’

SEBAB 8 : Blog adalah ’NEW MEDIA’ di internet

(bersambung....)

Monday, October 20, 2008

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Seringkali kita mendengar ungkapan 'sejarah sebagai panduan' ataupun 'bangsa yang berjaya adalah bangsa yang mengenal sejarah' selain ungkapan lirik lagu yang pernah dipopularkan oleh Ramli Sarip dan Khatijah Ibrahim iaitu '...sejarah mengajar kita menjadi lebih dewasa....' serta lain-lain ungkapan atau pernyataan yang seumpama dengannya. Jelas secara umumnya, ia memberi penekanan terhadap kepentingan bukan sahaja mengenali sejarah bahkan yang lebih penting ialah menghayati dan mengambil iktibar dari peristiwa sejarah. Ungkapan 'sejarah berulang kembali' yang juga sering menjadi halwa telinga ada kebenaran dan mempunyai makna yang tersendiri. Ia bukanlah mengulangi sebagaimana yang telah berlaku dalam erti kata yang sebenarnya, tetapi perkara atau peristiwa yang telah berlaku itu boleh berulang dalam keadaan dan situasi pada masa kini seandainya iktibar sejarah itu dikesampingkan. Sejarah telah membuktikan perbalahan dan pertikaian yang tiada kesudahan membawa kepada bencana serta malapetaka yang sukar dilupakan, juga menyaksikan kejatuhan tamadun dan pemimpin agung yang payah untuk dimengertikan. Sejarah bukan dilihat dari sudut peristiwa semata-mata, bahkan yang perlu diberi penekanan ialah persoalan sejauhmana kita mampu berfikir, merenung dan cuba untuk memastikan peristiwa tersebut tidak lagi berulang.

Generasi hari ini perlu diberi kesedaran tentang kepentingan sejarah. Kemajuan negara, kemakmuran ekonomi dan kecanggihan prasarana serta teknologi tidak akan mampu berdiri selayaknya jika kepentingan sejarah diabaikan. Biar menongkat langit sekalipun, ia tidak membawa apa-apa makna tanpa sejarah. Lebih memburukkan keadaan, sejarah dilihat seolah-olah tidak relevan dalam meniti arus kemajuan memandangkan kedudukannya yang tidak diletakkan pada tempat yang sewajarnya. Justeru, saranan YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi supaya mata pelajaran sejarah dijadikan mata pelajaran wajib di peringkat sekolah rendah sangat tepat dan perlu disokong serta disegerakan. Ini adalah perlu bagi menjamin generasi akan datang mengenali sejarah bangsa dan negaranya sendiri.

Sejarah sememangnya penting kepada generasi hari ini untuk mengenali dirinya sendiri, susur galur kewujudannya dan mengetahui catatan-catatan kejayaan dan kegagalan di atas muka bumi ini. Justeru, iktibar akan diperolah dari peristiwa-peristiwa ini. Sejarah adalah pemandu dan pencetus semangat serta mencelikkan mata untuk memacu kehidupan dan menjaga keharmonian negara tercinta ini. Tambahan pula, dalam keadaan kita sering menghadapi ancaman pelbagai krisis nilai ; nilai sosial, nilai kemanusiaan, nilai budaya, nilai politik dan sebagainya, bingkisan sejarah sangatlah penting. Bangsa yang jahil mengenali sejarah bangsanya adalah bangsa yang gelap di dalam dunia yang terang. Oleh yang demikian, sejarah amat berperanan dalam pembangunan bangsa dan negara. Sejarah bukan untuk didengar atau dikenal semata-mata, jauh sekali untuk bernostalgia, tetapi ia menjadi panduan dan menitipkan pengalaman dalam mematangkan nilai-nilai kehidupan.

Sekian, jumpa lagi....seadanya.
UKM, Bangi.

Friday, October 17, 2008

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Berjumpa lagi, hanya kata-kata tanpa bersua muka. Penulis amat tertarik dengan laporan muka depan akhbar arus perdana hari ini. Hampir semua akhbar melaporkan perkara yang sama. Banyak ulasan lanjut dan juga hal-hal yang berkaitan perkara tersebut boleh dibincangkan, lebih-lebih lagi dari perspektif ilmiah dan bersifat akademik agar ia dapat dilihat dari perspektif dan sudut pandang yang berbeza. Wacana ilmiah amat perlu bagi menjelaskan isu-isu seperti ini agar penjelasan yang sebenarnya dapat diketengahkan, memandangkan ia jarang sekali diperkatakan serta diberikan reaksi secara terbuka. Semoga kita dapat berbicara secara sihat dan dapat bertukar-tukar fikiran. Penulis ingin memetik laporan akhbar berkaitan isu tersebut.


PERINGATAN RAJA MELAYU
(utusan malaysia, 17 oktober 2007)

KUALA TERENGGANU 16 Okt. — Mesyuarat Majlis Raja-Raja ke-215 yang berlangsung di Istana Maziah di sini hari ini mengeluarkan satu kenyataan akhbar khas berhubung beberapa perkara yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan.

Yang di-Pertuan Agong Sultan Mizan Zainal Abidin berangkat menghadiri mesyuarat itu dengan diiringi Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Mesyuarat dua hari itu yang berakhir hari ini dipengerusikan Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Muadzam Shah.

Berikut adalah salinan penuh kenyataan akhbar khas berkenaan yang dikeluarkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah hari ini.

Keistimewaan

“Kenyataan Akhbar Yang Dikeluarkan Oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Mengenai Peranan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong dan Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja Melayu berhubung dengan hak-hak keistimewaan, kedudukan, kemuliaan atau kebesaran Raja-raja Melayu, agama Islam, Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, kedudukan istimewa orang Melayu dan kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut Perlembagan Persekutuan.

“Raja-raja Melayu yang menghadiri Mesyuarat Majlis Raja-Raja telah berunding mengeluarkan kenyataan akhbar khas bersama pada hari ini.

“Raja-raja Melayu mempunyai peranan perlembagaan untuk melindungi keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran Raja-raja Melayu, melindungi Agama Islam, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan kepentingan sah kaum-kaum lain di Malaysia.

“Tindakan pihak-pihak tertentu mempertikai dan mempersoalkan perkara-perkara tersebut yang menjadi asas utama pembentukan negara Malaysia dan termasuk dalam Perlembagaan Persekutuan telah menimbulkan kegusaran dan keresahan di kalangan rakyat.

Sebagai tindakbalas, beberapa pihak terutama pemimpin-pemimpin Melayu sama ada yang berada dalam kerajaan atau pertubuhan bukan kerajaan dan orang perseorangan telah menyuarakan rasa tidak puas hati dan marah terhadap pihak yang membuat kenyataan dan laporan dan menganjurkan forum-forum berkenaan.

“Antara sebab-sebab yang dikenalpasti berlakunya perkara ini ialah kedangkalan pengetahuan pihak berkenaan terhadap latar belakang sejarah mengapa peruntukan-peruntukan tersebut dimaktubkan dalam Perlembangaan Persekutuan dan pengaruh prinsip-prinsip kesaksamaan dan keadilan yang cuba diimplikasikan di negara ini tanpa berjunjungkan latar belakang sejarah dan keadaan sosial negara ini. Kepentingan politik sempit juga merupakan penyebab berlakunya perkara ini.

“Gejala ini jika tidak ditangani dengan segera boleh menyebabkan negara terjebak dalam kancah perpecahan dan persengketaan antara kaum yang boleh menjejaskan keharmonian dan keamanan yang selama ini telah membawa kemajuan, pembangunan dan kejayaan kepada negara.

“Justeru, adalah perlu Majlis Raja-Raja menegaskan dan memperingatkan semua pihak tentang peruntukan-peruntukan perlembagaan tersebut di samping memberi penekanan tentang jaminan perlindungan hak-hak sah kaum lain. Perlu ditegaskan bahawa setiap peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan telah melalui proses perbincangan, pertimbangan, konsultansi, pengorbanan dan sifat tolak ansur yang sangat tinggi nilainya bagi apa yang telah diperjuangkan, diperbincangkan, dipertimbangkan, dimanfaatkan serta dipersetujui oleh semua pihak yang terlibat, sehingga wujudnya peruntukan-peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan yang dikenali sebagai Kontrak Sosial.

Kontrak Sosial ini tidak wajar dipertikai dan dipersoalkan lebih-lebih lagi disemak semula atau diubah kerana ia adalah merupakan asas utama pembentukan negara Malaysia. Untuk itu Raja-raja Melayu wajar memperingatkan supaya isu berkaitan Kontrak Sosial tidak sekali-kali cuba diuji dan dicabar.






Friday, October 10, 2008


10 syawal 1429 H

Jemputan ke rumah terbuka saban hari merancakkan lagi sambutan aidilfitri kali ini. Meriah dan memang meriah. Sesekali berjumpa macam-macam cerita dapat disembangkan. Namun, dalam kita bergembira menyambut lebaran ini, jangan lupa bahawa kita juga perlu menjaga adab-adab dan tatasusila semasa aidilfitri ini, terutamanya dalam menjayakan aktiviti rumah terbuka. Mungkin dengan sedikit catatan ini dapat menjadi renungan dan santapan mata buat semua, terutama buat diri penulis sendiri.


Meraikan aidilfiri dan rumah terbuka

Di samping kita meraikan dengan amalan yang bertepatan maka janganlah dicemari kesucian hari raya dengan perbuatan yang melanggari batas-batas syarak. Kemungkinan di kalangan kita mempunyai hasrat untuk menjemput rakan taulan, jiran, saudara mara dan tetamu istimewa dengan mengadakan rumah terbuka.

Sebagai contohnya, jika kita sebagai tuan rumah janganlah hendaknya menghidangkan hiburan yang melampaui batas kepada para tetamu sehingga melalaikan urusan fardu yang lain. Dilarang juga aktiviti yang melibatkan pergaulan bebas antara lelaki dan wanita, memperagakan pakaian yang menjolok mata serta mendedahkan aurat.

Hidangan kepada tetamu juga mestilah mengikut panduan Islam dengan menyediakan hidangan atau juadah yang halal, mengelakkan melakukan pembaziran ketika mengadakan rumah terbuka dan tidak wajar mengasingkan antara golongan kaya dan meminggirkan golongan miskin. Hiaskanlah wajah dengan senyuman ikhlas lagi menawan agar tetamu yang hadir merasa disambut dengan penuh sopan.

Perayaan juga bukanlah alasan untuk kita mengabaikan kewajipan solat lima waktu. Di sebalik kesediaan kita menerima para tetamu janganlah hendaknya menjadikan alasan tidak sempat lagi untuk bersolat akibat terlalu sibuk dan gembira melayan jemputan yang tidak putus tiba. Betapa ruginya hari kemenangan ini menjadikan kita lalai daripada ibadat fardu semata-mata kerana menganjurkan acara rumah terbuka, ingatlah bahawa solat itu tiang agama.

Berkunjung dan membalas ziarah ke rumah orang lain menjadi aktiviti yang sangat digalakkan. Aidilfitri tidak akan lengkap tanpa adanya acara ziarah menziarahi ke rumah-rumah kenalan mahupun saudara mara. Adab yang utama ketika menikmati keenakan makanan bersama-sama orang lain agar golongan yang muda hendaklah mendahulukan orang tua.

Sebaik-baiknya jangan berdiam diri sahaja kerana begitu asyik menikmati hidangan yang pelbagai rasa. Wujudkan situasi eratnya hubungan sesama Muslim kerana ikhlas kepada Allah SWT. Dibolehkan untuk berbual-bual dan bercakap perkara-perkara yang menggembirakan dan bermakna. Saling mempelawa atau menjemput tetamu lain menikmati juadah dan berbicara agar nampak mesra dan tiada beza.

Ingatlah bahawa sebagai tetamu kita juga perlu menjaga batasan peribadi diri, menghormati dan menghargai kesediaan tuan rumah menyambut kehadiran kita.

Akhlak terpuji menjadi intipati utama ketika meraikan perayaan Aidilfitri. Kerana itulah Rasulullah SAW mengingatkan kita dan pernah bersabda yang bermaksud "Takutlah kepada Allah SWT di mana sahaja engkau berada dan ikutlah suatu keburukan itu dengan kebaikan, maka kebaikan itu dapat menghapuskan keburukan tadi, juga bergaullah dengan seluruh manusia dengan budi pekerti yang bagus." (Hadis riwayat Tarmizi).

Betapa pemurahnya anugerah Allah SWT kepada umat Islam kerana memberi limpahan rahmat yang tidak terhitung oleh kita serta kemurahan ganjaran pahala kepada hamba-Nya yang taat dan sentiasa ikhlas melaksanakan syariat Islam meskipun ketika saat meraikan Syawal sebagai bulan kemenangan untuk seluruh umat Islam. Hiaskanlah hari perayaan ini dengan adab yang bertepatan dengan ajaran Islam.

Sekian, jumpa lagi....

Tuesday, October 7, 2008

BERTEMU KEMBALI

Apa khabar semua? Semoga aidilfitri dapat diraikan dengan penuh kesyukuran dan kegembiraan. Insy bila dah habis bercuti ini, boleh la mula untuk update blog kembali. Sepanjang syawal ini, banyak jemputan rumah terbuka. Kalau ada kelapangan, elok juga berkunjung ke rumah rakan-rakan, dapat juga bertanya khabar disamping mengeratkan silaturrahim. Apa pun yang dilakukan, biarlah dalam keadaan sederhana dan mendatangkan faedah buat semua...Jumpa lagi.

Friday, September 26, 2008

26 RAMADHAN 1429H

Aidilfitri al-mubarak semakin menjelma. Kepada rakan-rakan blogger yang pulang ke kampung, berhati-hati di jalan raya. Semoga gembira dan ceria berjumpa dengan keluarga, sanak saudara dan sahabat handai. Jauh perjalanan luas pemandangan. Sekurang-kurangnya jauh memandu dapat merasai suasana lebaran yang semakin hampir. Saat seperti inilah yang sering dinantikan, tidak dapat digambarkan perasaan yang tersirat di hati, betapa bertuahnya dapat bersama-sama berhari raya bersama keluarga. Gunakanlah saat-saat indah ini untuk mengeratkan kembali ikatan silaturrahim yang agak lama diabaikan, lantaran kesibukan urusan dan kerjaya yang sering menjadi keutamaan. Inilah ketikanya kita berpeluang untuk bertanya khabar, juga mengingkap kisah dan kenangan silam yang telah dilalui bersama kerana memori yang indah itu menjadi pelengkap serta menceriakan kehidupan.

Ramadhan kali ini semakin ditinggalkan, kedatangannya dinanti, tetapi pemergiannya ditangisi. Semoga tarbiyah ramadhan ini meninggalkan kesan yang mendalam dalam diri. Semoga bertemu lagi pada ramadhan yang akan datang...insyaallah. kepada keluarga tersayang, rakan-rakan seperjuangan, juga rakan-rakan di UKM Bangi, dan sahabat handai yang disanjungi serta kepada semua yang mengenali, saya mengambil kesempatan ini untuk menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf, zahir dan batin atas segala kesalahan, ketelanjuran kata dan tingkahlaku. SALAM AIDILFITRI.

(Jumpa lagi lepas raya....salam ingatan di angin lalu)

Thursday, September 25, 2008



25 RAMADHAN 1429H

Khamis, 25 SEPTEMBER 2008 : hari lahir ke-32.

Wednesday, September 24, 2008


Id ul-Fitr
Official name Eid, Eid ul-Fitr Arabic: عيد الفطر (meaning Feast of the Breaking of the Fast)
Also called Idul Fitri, Hari Lebaran (Indonesia); Hari Raya Puasa, Hari Lebaran (Malaysia); Shemai Eid (Bangladesh); Ramazan Bayramı (Turkic)
Observed by Muslims
Type Religious holiday
Significance Marks the end of Ramadan, the fasting month
Date 1 Shawwal
2007 date 12 October/13 October
2008 date 1 October
2009 date 21 September
Celebrations Prayer, giving gifts and charity, visiting family and friends
Observances Salaat
Related to Ramadan, 29-30 consecutive days of fasting (during daylight)

Allahu akbar, Allahu akbar, Allahu akbar, الله أكبر الله أكبر الله أكبر
la ilaha illa Allah لا إله إلا الله
Allahu akbar, Allahu akbar الله أكبر الله أكبر
wa li-illahi al-hamd ولله الحمد
God is the Greatest, God is the Greatest, God is the Greatest,
There is no deity but God
God is the Greatest, God is the Greatest
and to God goes all praise




SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI 1429 H

24 RAMADHAN 1429 H
“Adalah menjadi tanggungjawab media menghormati hari raya dengan menyiarkan program-program yang bersesuaian dengan ajaran Islam. Amat malang jika tujuan Hari Raya untuk kita membesarkan Allah dan bergembira dengan disiplin dan peraturan yang ditentukan syarak, tiba-tiba siaran media kita menyiarkan apa yang bertentangan dengan itu.

Islam bukanlah jumud sehingga menghalang umatnya bergembira dan berseronok suka. Namun, bukanlah dengan cara yang jelas dilarang oleh Islam seperti gelagat-gelagat artis dalam media atau filem yang melampaui batasan yang wajar. Tidak wajar disiarkan lakonan atau tarian yang tidak dapat diterima oleh penilaian syarak.

Hari Raya adalah manifestasi daripada ibadah puasa di bulan Ramadan. Jangan media asyik mencemarinya saban tahun. Sepatutnya, jika benar-benar ada kesungguhan, banyak yang dapat diselamatkan dalam kehidupan muda-mudi hari ini. Namun, apabila kita cakap lain sementara tindakan kita lain, maka rosaklah generasi kita”.

(Minda Mufti, 23 September 2007)

Monday, September 22, 2008

AKHIR RAMADHAN 1429H

22 RAMADHAN 1429 H

Alhamdulillah, kita masih diberi ruang dan peluang untuk meneruskan perjalanan dalam bulan ramadhan yang mulia ini. Sedar atau tidak, kita sudah berada pada penghujung ramadhan, 10 hari terakhir yang menjanjikan ganjaran yang tidak terhingga kepada kita, tidak lain tidak bukan ialah malam LAILATUL-QADAR.

Soalan: Bagaimana untuk kita mengetahui mengenai tanda-tanda kehadiran malam Lailatulqadar?

JAWAPAN: Kata sesetengah ulama, malam Lailatulqadar berlaku pada satu malam tertentu seperti malam 21 dan 23 Ramadan. Ini menurut Imam Syafie r.a dan sesetengah ulama kerana ada hadis Bukhari dan Muslim yang menceritakan Lailatulqadar berlaku pada malam tersebut sehingga Rasulullah saw sujud dan dahinya yang mulia masih berlumuran tanah pada malam itu. Ada sesetengah ulama, tidak menentukannya secara pasti dan ada juga ulama terutama dari kalangan para zuhad dan sebagainya mengira dengan hari permulaan puasa. Menurut mereka, sekiranya permulaan puasa jatuh pada hari Ahad atau Rabu maka Lailatulqadar ialah pada hari yang ke-29. Jika bermula puasa pada hari Jumaat atau Selasa, ia jatuh pada hari ke-27 dan jika permulaan puasa pada Khamis, Lailatulqadar berlaku pada 25 Ramadan. Sekiranya awal puasa pada Sabtu maka Lailatulqadar jatuh pada hari ke-23 dan jika awal puasa pada Isnin, seperti tahun ini, maka Lailatulqadar jatuh pada malam yang ke-21. Demikianlah kaedah yang diguna pakai oleh sebahagian ulama termasuk Imam Abul Hasan r.a. Tegas beliau: Aku tidak pernah terlepas malam Lailatulqadar tersebut dengan menggunakan kaedah ini''. Tanda dan alamatnya adalah banyak, antara lain malam itu sendiri berlalu dengan penuh keheningan dan tenteram, angin bertiup lembut sepoi-sepoi bahasa dan esoknya, pada pagi hari kelihatan langit agak redup dan cahaya matahari tidak begitu menyinari ruang angkasa dan macam-macam lagi. Hikmatnya ialah apabila seseorang mengetahui malam Lailatulqadar tersebut, maka eloklah diperbanyakkan doa dan istighfar juga ibadat pada malam dan keesokannya, untuk mendapatkan fadilat hari yang penuh berkat dan mulia itu. Yakinlah apabila seseorang itu bersedia setiap malam Ramadan dengan ibadat, sekurang-kurangnya bersolat jemaah setiap waktu, Maghrib, Isyak dan Subuh, kata ulama dia pasti memperoleh fadilat malam Lailatulqadar Oleh itu bersolatlah dengan tekun dan berterusan terutama pada bulan Ramadan al-Mubarak ini. Wallahualam.


VIDEO LANGKAWI 2008

video