Pages

Tuesday, April 10, 2012

DALAM PENCARIAN (2) - Apprendre le francais !

 
Assalamualaikum, berjumpa kembali.

Ini coretan aku sebelum tido. Sebetulnya aku memang dari dulu minat untuk mempelajari bahasa asing. So, salah satu bahasa asing yang aku suka nak belajar ialah bahasa Perancis. Sejak dari dulu aku sentiasa cari peluang nak tahu lebih mendalam tentang bahasa Perancis ni, orang kata susah nak faham sebab sebutannya agak luar biasa dan 'memberatkan'. Tapi aku tak kisah sangat pasal tu, kalau ada peluang belajar memang aku nak aje. Akhirnya, peluang tu semakin menjelma di depan mata. Melalui tawaran dari Institut Diplomasi dan Hubungan Luar Negeri (IDFR) yang offer secara percuma kepada kakitangan Kementerian Pelajaran terutamanya, aku telah pun mengambil langkah pertama dengan membuat permohonan untuk belajar bahasa Perancis yang dijangka akan bermula awal Oktober 2012 nanti. Dua hari seminggu. Nama kursus tu ialah France Language 1, kira macam budak baru nak belajar la, mungkin mula dengan basic dulu. Insyaallah, kalau permohonan aku diterima, maknanya impian aku untuk start belajar bahasa ni akan tercapai. Tapi aku risau jugak kalau-kalau sekerat jalan je, manalah tahu nanti penyakit malas datang pulak. Actually, memang banyak la kelebihan kalau boleh menguasai bahasa asing ni, lebih-lebih lagi bahasa Perancis kan. So, aku teringin la nak kongsi kat sini beberapa alasan atau kelebihan tentang bahasa Perancis. Maklumat ni aku petik dari laman web http://www.theworldspeaksfrench.org/ . Antaranya ialah :
  1. Be understood in 55 countries across five continents and by over 200 million people.
  2. French is the third most common language on the Internet. Connect with pen pals, visit foreign websites and find student exchange opportunities.
  3. Get a head start on learning other Romance languages like Spanish, Italian, Portuguese and Romanian.
  4. French is a melodious and romantic language with a relatively quick learning curve.
  5. Develop critical, creative thinking and problem solving skills. French also provides the base for more than 50% of the modern English vocabulary, which improves performance on standardized tests.
  6. Open the doors to art, music, fashion, food, architecture and literature.
  7. Discover a new appreciation for other cultures in countries that speak French like: France, Canada, Belgium, Switzerland, Monaco and many African nations.
  8. Use French to pursue studies in Francophone countries.
  9. Promote language diversity throughout the world.
  10. Be more competitive in the national and international job market in disciplines like business, medicine, aviation, law, transportation technologies, global/international distribution and luxury goods.
  11. French is the official working language of the UN, NATO, UNESCO, the International Olympic Committee, the European Union, the International Red Cross and much more!
Akhirnya, aku harap aku ada semangat dan peluang untuk merealisasikan impian aku. Lagi pun tak rugi kalau menuntut ilmu ni. Anyway  'Å toute ä l’heure' !

p/s - maksud perkataan pada gambar di atas ialah 'belajar bahasa Perancis'

No comments:

Post a Comment