Pages

Friday, June 19, 2009

19 JUN 2009 (JUMAAT)

Assalamualaikum dan salam sejahtera....,


Bersua kembali...Hari ini merupakan hari yang keempat saya berada di Kuching. Semalam 18 JUN 2009, aktiviti bermula seawal jam 7.00 pagi dengan mengadakan lawatan ke daerah Bau dan melakukan kajian lapangan geografi fizikal di Gua Angin. Saya tiba di gua Angin kira-kira jam 9.00 pagi. Selepas menghabiskan masa kira-kira 3 jam di gua tersebut, kami bergerak pula ke Tasik Biru untuk lawatan ringkas. Tasik ini merupakan bekas lombong emas yang terkenal suatu masa dahulu yang terletak berhampiran dengan pekan Bau. Pekan Bau merupakan sebuah pekan yang agak kecil tetapi mempunyai pelbagai kemudahan awam seperti terdapat dua buah stesen minyak Shell, dewan orang ramai, masjid, Kolej Komuniti dan kemudahan-kemudahan lain bagi penduduk-penduduk di kawasan tersebut. Selepas itu, kami meneruskan perjalanan ke Pekan Batu 7 untuk makan tengahari dan perjalanan dari pekan Bau ke pekan Batu 7 mengambil masa kira-kira 45 minit dan kami sampai kira-kira jam 1.00 petang.

Tepat jam 2.00 petang, kami bergerak menuju ke Pusat Perlindungan Hidupan Liar Semengoh dan kawasan ini terkenal sebagai pusat perlindungan dan pembiakan orang utan. Kira-kira jam 5.00 petang kami bertolak pulang ke tempat penginapan. Banyak pengalaman menarik yang ingin saya kongsikan bersama, namun kesuntukan masa untuk menceritakan segalanya. Kita jumpa lagi....

No comments:

Post a Comment