Pages

Tuesday, November 25, 2008

ASSALAMUALAIKUM W.B.T. dan SALAM BLOG,

Sebagai anak jati negeri bumi Hang Tuah, saya amat berbangga dengan pengisytiharan Melaka dan juga Georgetown sebagai Tapak Warisan Dunia. Pengiktirafan yang diberikan oleh UNESCO ini amat bermakna dan meletakkan Melaka sebaris dengan kedudukan bandaraya lain di dunia yang turut memperoleh pengiktirafan yang sama. Tahniah buat warga bumi Hang Tuah. Jom jalan-jalan di Melaka. Kebetulan, saya akan pulang ke Melaka untuk beberapa hari pada minggu ini dan minggu hadapan. Sudah pasti, kesempatan ini akan digunakan untuk ronda-ronda di Melaka, jumpa kawan-kawan lama sambil makan cendol di Banda Hilir, betul-betul dekat dengan Bangunan Merah dan jam besar. Kalau boring, boleh menyusuri Sungai Melaka atau jalan-jalan di bandar Melaka, santai-santai di Jonker Street. Nak try makanan laut, jom pegi medan ikan bakar di Pernu atau di Merlimau. Pendek kata, semuanya ada di Melaka.

Ingin berhujung minggu di Melaka?


Satu idea yang baik. Tempat-tempat menarik di Melaka anda akan jumpai sebaik saja kenderaan anda melepasi plaza Tol Ayer Keroh, di kanan dan kiri jalan terdapat Ladang/Muzium Lebah, Zoo Melaka, Taman Botani, Kampung Buku, Taman Mini Malaysia, Taman Buaya, Dataran Sejarah dan Tasik, Gerai-Gerai Jualan Produk Tempatan (depan McD), Pentas Budaya, RnR yang ada 6 tower dari kerajaan silamHuh! tu belum jumpa trafik light yang pertama lagi tu, di MITC. Hotel dan rumah tumpangan sahaja pun dah berapa? Puteri Resort, Hotel Seri Malaysia, IRB ..dan ada lagi a few..
Bandar pelancongan lah katakan, memang semuanya ada...awal-awal lagi Negeri Melaka dah memberi anda pelbagai pilihan tempat-tempat menarik untuk dilawati. Itu belum ambil kira kawasan Tapak Warisan Dunia yang di iktiraf baru-baru ini oleh UNESCO.Melaka dan George Town. Sambung yang tadi, Sampai sahaja di Trafik light yang pertama, Ada "Taman Seribu Bunga" dekat dengan perkarangan Seri Negeri, iaitu Pejabat Datuk Mohd Ali Rustam. Memang 'CM' agresif promosi pelancongan dalam Negeri.
Di Trafik lights yang pertama tu jugak, bila toleh kanan, itulah kawasan MITC - Melaka International Trade Centre. Kat situ jugaklah 'alien' pernah datang, tapak karnival Jom Heboh dan macam-macam program dan pesta-pesta untuk menarik pelancong di jalankan.Tak Lama lagi, dekat Trafik Lights yang pertama tu jugak, akan ada pusat shopping produk tekstil, pakaian, Batik, macam di nilai. Orang Dari Selatan tak payah ke Nilai dah..Kat Trafik Light yang pertama lepas tol ayer keroh ni pun dah boleh dapat semuanya.
Nak Main bowling? Tak lama lagi ada pusat bowling bertaraf antrabangsa yang sedang dalam pembinaan. Untuk Pelajar-pelajar sekolah atau universiti tempatan, Lawatan ke Institut Bioteknologi Melaka di MITC tentu menarik.
Tunggu apa lagi, kalau ada peluang, berkunjunglah ke Melaka....Bandaraya Bersejarah Tapak Warisan Dunia.

2 comments:

  1. Saya pun bangga gak tapi macam mana dengan anugerah kepada Shah Rukh Khan tu???

    ReplyDelete
  2. hehhe sebab hidung dia mcm serombong kapal... kan kat bandar hilir byk kapal...

    tp melaka mmg best...lagi2 menara tamin sari..

    ReplyDelete